Viitekehyksessä on ollut kysymys: mikä on tekijänoikeuden ja kustannusoikeuden suhde?
Erkki Hautamäen tukiryhmässä haluttiin v. 2008 Vilho Tahvanaisen Erikoistehtävästä näköispainoksen lähdetiedostoksi Suomi myrskyn silmässä kirjalleen. Kirjan painatuksen järjestin tallinnalaisessa kirjapainossa… ja muutenkin olen avustanut EH:ta jakelussa ja markkinoinnissa, sekä kirjaesittelyissä.
Nimittäin Vilho Tahvanaisen ”Erikoistehtävä” -kirjan tekijänoikeudet on. Tahvanaisen pojalta saadun valtakirjan perusteella kiistatta Hautamäellä ja “Erikoistehtävän” käyttöoikeudet lähdetiedostona Hautamäki uskoi saaneensa jo vuonna 1994 Akateeminen kustannusliike Oy;n omistajalta; mutta sopimus on ollut sana sanaa vastaan.
SYYTÄ tekijänoikeuskiistaan v. 2013 en tiedä, muuta kuin oletuksena sen kun Hautamäki julkaisi kirjansa Suomi myrskyn silmässä 1. osan. ensipainoksen Ruotsissa FINLAND i stormen öga, OMAKUSTANTEENA eikä Akateeminen kustannusliike Oy:n julkaisuna ja markkinointi hoidettiin mm. Bonnierin logistiikkapalvelun kautta.
OIKEUSTOIMI 2013 oli tosiasiassa suunnattu Erkki Hautamäelle tarkoituksella LAMAUTTAA hänen ”Suomi myrskyn silmässä” kirjan kakkososan tutkimustyötä.
… Eekki Hauitamäella on valtakirja sekä Vilho Tahvanaisen kirje O.V Oramaalle, jossa hän ilmoittaa purkaneensa kustannussopimuksen Akateeminen kustannusliike Oy:n kanssa; ja Tahvanaisen toisen kirjanhan julkaisi Gummerrus.Vilho Tahvanainen ajettiin henkilökohtaiseen KONKURSSIIN hänen lepäämässä olleen yrityksensä ”harkintaverotuksen” avulla? Miksi?
Suomessa sotahistorian avaaminen on toivotonta.
Tämän käyttöoikeuskiistan taustalla oli Suomen kustannusyhdistys ry, johtaja Sakari Laihon ominaisuudessa, joka toimi aluksi “välittäjänä” mutta sittemmin teki syyteharkinnan, eli yhdessä Akateeminen kustannusliike OY:n kanssa, toimi vastapuolena oikeudessa… ehkä siksi kun Hautamäki on toteennäyttänyt mm. Kustannusliike OTAVAN julkaisemat Mannerheimin muistelmat osittain väärennetyiksi.